Vanmorgen om 10:00 vertrokken richting Colombo. Onderweg het eerste schildpaddencentrum van Sri Lanka bezocht, dat van Victor Hasselblad in Kosgoda: Sea Turtle Research & Conservation Center, opgezet door Victor Hasselblad: ja, die van de fotocamera’s.
Hier worden schildpad-eieren in het zand begraven. De eieren die het diepst begraven liggen, worden mannetjes (langere staart), die meer bovenop liggen (aarde is warmer) worden vrouwtjes. De eieren worden aangeleverd door locals die 30 Roepies per ei krijgen en dat levert ze meer op dan als ze de eieren verkopen voor consumptie. Na het uitkomen gaan de babies in een bakken water en op dag 3 worden ze uitgezet. Als deze schildpadden zelf eieren gaan leggen, zullen ze naar ditzelfde stukje strand terugkomen om ze daar te leggen.

In het centrum leven ook bijzondere schildpadden: albino’s en misvormde schildpadden die in de natuur niet overleven, maar hier min of meer als curiosa worden gehouden. Interessante uitleg door de gids, goed werk van deze mensen! Toch wel toeristisch en wij staan dan ook op de foto met een schildpad in onze handen.

Daarna reden we verder naar Colombo, het commerciële hart van Sri Lanka. Het was eigenlijk de bedoeling om ook een nacht in Colombo te blijven, maar aangezien we de volgende dag al vroeg moeten vertrekken, hebben we de laatste nacht omgeboekt naar een hotel in Negombo, dichterbij het vliegveld.

In een middagje (we moesten immers nog verder naar Negombo) hebben we natuurlijk maar weinig kunnen zien van Colombo: eigenlijk alleen het deel in de buurt van de boulevard (Galle Face) met veel hoogbouw maar ook het kolonialistisch oude parlement, helaas was er geen tijd voor de drukke drijvende markten van Pettah.

Als Nederlanders mochten we het Old Dutch Hospital natuurlijk niet overslaan. Ook in dit voormalige ziekenhuis, dat dateert uit het Nederlandse koloniale tijdperk (ca 1681), zijn tegenwoordig restaurantjes, barretjes en winkeltjes gevestigd. In een van de restaurantjes hebben we lekker geluncht. Om 4 uur werden we weer door Damian opgepikt om naar ons laatste hotel in Negombo te gaan, een hotel dat een stuk beter is dan het eerste hotel dat we in Negombo hadden. 's Avonds hebben we gegeten bij "King Coconut", een van de beroemdste restaurants van Negombo.